Начало » Животът от нещата » Трафик ли? Няма. Въобразявате си

Трафик ли? Няма. Въобразявате си

Day by day

август 2007
M T W T F S S
« Юли   Септ »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Just running into my head

Sorted

Long time ago…

Авторско право

Creative Commons License
Произведението ползва условията на Криейтив Комънс договор.

Част от сутрешните ми новини е броят на катастрофите и жертвите на пътни произшествия през изминалото денонощие. Не си мислете, че ме интересува. Просто сутрин като гледам последните новини, тъй като обикновено случилите се неща през нощта не са чак толкова интересни, ми се набива в очите и чат-пат кликам и там. Признавам си също, че първият път когато видях новината, че „през изминалото денонощие няма загинали”, се впечатлих. Че превръщаме липсата на жертви от войната по пътищата в новина. Но явно си е за впечатляване. Тъй като е по-скоро изключение отколкото правило.

Софийският трафик има няколко много характерни особености поради спецификата на местодействието си. Всички повтарят, че София е планирана едва ли не за движението на три автомобила (на царя, министър-председателя и да речем шефа на полицията – това навремето) и десетина каляски. Явно са разчитали, че „гражданята” ще се движат пеша или с каруци. После София започнала да расте. С нея и броят на автомобилите. Улиците също се увеличавали, но явно недостатъчно пропорционално, за да хванат целия трафик. Лошото е, че никой нищо не прави по въпроса. Откакто се помня има проблем с паркирането. И откакто се помня по малките улички в центъра колите са плътно паркирани от двете страни, заемайки мястото и на пешеходците, и на едната лента за автомобили. Всъщност това е и основната причина повечето от тези улички да са еднопосочни.

От години слушам как като тръгне метрото трафика щял да се оправи. Дано. Не трафика. Да тръгне метрото. Защото мисля, че трафика няма да се оправи.

Ако не знаете, сега в хубавото време е модерно да караш велосипед. Уверявам, че е много удобно и бързо за придвижване. С велосипеда стигам до офиса два пъти по-бързо, отколкото с автомобил. Проблем с паркирането нямам, освен че заемам малко от офис пространството на колегите. Но те са добри хора и не ми се сърдят. Освен това карането на велосипед е здравословно. С плюсовете обаче до тук. Недостатъци колкото щеш. Особено когато се движиш при автомобилите. Никой не те признава за участник в движението. Велосипедистът е нещо средно между пешеходец и МПС и поради тази причина нито едните, нито другите се съобразяват с него. Почти нямам ден, в който някой да не се опитва да ме убие. Оцелявам. Засега. И надявам се за дълго още.

Всъщност си мисля, че целият проблем иде не от дупките, които са ни докарали до фаза да си учим наизуст дупките на пътя по редовния маршрут, а на непознати маршрути да гледаме не кой е на пътя около нас, а и на пътя под нас. Явно има някакви тайни промени в Закона за пътищата, които пък за сметка на това се спазват упорито от всички участници – автомобили, велосипеди и пешеходци. Не сте ги чули? Ще Ви ги кажа:
– Предимство винаги има по-мощния автомобил. Няма значение кой накъде върви и какво пише в закона за урегулираните кръстовища.
– Малко като виц, но изключение от горното правило правят голфовете. Те абсолютно винаги са с предимство. Въпреки това никога няма да си купя голф.
– Когато видиш червено на светофара, дай мръсна газ, за да си пръв там. Няма значение, че ще висиш там. И няма значение, че хабиш излишно автомобила така. Важното е да си въобразиш, че си бърз и си спечелил време.
– Ако можеш да засечеш някой, го направи. Полезно е за останалите участници в движението. Така има кого да псуват и освобождават натрупаната отрицателна енергия. После: повече псувни сутрин – повече усмивки през деня. Вече са си го изкарали. Ти също псувай. Може и да отваряш прозореца и да крещиш произволни обиди. Простак, например. Все едно.
– Еднопосочните улици са указателни. Указанията за паркиране също. Може да те хванат, а може и не. Ти нали си хазартна личност. Опитай. Шансовете са големи. Фифти-фифти.
– …
Хм, за пешеходците и велосипедистите?
Вторите – карайте в насрещното платно, без светлини и без светлоотразителна жилетка. Гарантирам Ви, че никой не очаква да сте точно там. Не давайте никакви знаци какво възнамерявате да правите на пътя. Важното е да изненадате всички останали. Печелите като минимум благословията на шофьорите, които много се стряскат от Вас. Като максимум може да видите защо стачкуваха в Пирогов от много близо. А, и се пазете от пешеходците, които…
… се движат като мухи без глави. Особено в жегата. Винаги изскачат от засада. На най-неочакваните места. Пешеходецът е запомнил, че той е с предимство. Вероятно има такъв член нейде из закона, но си мисля, че важи за пешеходни пътеки. Да, колкото и да е странно, по всички улици има указани места за пресичане. На натоварените артерии има построени подлези. Не си мислете, че единствената функция на подлезите е да приютят поредния куп от малки магазинчета. Обаче си е друга тръпката да притичаш през Цариградско, да се метнеш през мантинелата като сърна и да се озовеш под гумите на някой автомобил. Търсете други тръпки все пак и не създавайте подобни на околните.

Изводите? Няма. Освен че положението е зле и явно ще става все по-зле.

Ако си мислите, че в момента има трафик по полупразните софийски улици, се лъжете. Чакайте да видите какво ще стане есента като застудее и децата тръгнат на училище.

SPEED WARNING ADVERTClick here for this week’s top video clips


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: